رازهای مدیریت بهتر زمان

وبلاگ و اخبار

رازهای مدیریت بهتر زمان | مسلما تاکنون در زندگیتان با افرادی مواجه شده اید که برای تمام کارهای خود برنامه زمانی مشخصی دارند. در مقابل این افراد نیز کسانی را می بینید که همیشه سراسیمه از کاری به کار دیگر می ‌روند و معمولا هیچ‌ یک از آن ها را نیز تمام نمی کنند. آیا از خود پرسیده اید چرا برخی به اون شکل، منظم به امور خود رسیدگی می کنند و عده ای دیگر بدون برنامه ریزی و نظم؟ دسته اول شامل افردی است که بر اساس برنامه کاری از پیش تعیین شده پیش می روند؛ درحالی که دسته دوم همان لحظه تصمیم می گیرند و همیشه چندین کار درحال انجام دارند.

نکته بسیار جالب این است که عموما دسته اول افراد موفق تری هستند و سرشان خلوت تر است. طبیعتا آن‌ها از وقتشان به صورت موثرتری استفاده می ‌کنند و مهارت‌ های مدیریت زمان بهتری دارند. کارشناسان و دانشمندان حوزه موفقیت موضوع مدیریت زمان و برنامه ریزی را اصلی ترین راز موفقیت افراد سوپر موفق جهان می دانند.

مدیریت زمان بحثی است که در ظاهر آسان به نظر می ‌رسد، اما در عمل به شکل غافلگیرکننده ‌ای دشوار است. اگر قصد دارید در زندگیتان به فردی موفق تبدیل شوید، علاوه بر کسب توانایی های لازم می بایست اولویت ‌بندی کرده و زندگی خود را نظم ببخشید. هنگامی که چنین کنید، در عین تعجب خواهید دید که تمام‌ کارهای روزمره، هفتگی و ماهانه ی شما نظم و ترتیب گرفته و به آسانی تمام امور محول شده به خودتان را انجام می دهید.

راز های افراد موفق در مدیریت زمان

همه ما به این موضوع اشراف کامل داریم که یکی از بزرگ ترین و مهم ترین رازهای افراد موفق، استفاده بهینه از زمان است. این افراد به طور کاملا متفاوت از زمان خود استفاده می کنند. آن ‌ها به خوبی می دانند که منابعی مانند پول و سرمایه قابل بازگشت است اما زمان هرگز! ارزشمندترین سرمایه غیر قابل بازگشت، زمان است. در حقیقت اگر دیدگاه شما نسبت به زمان عوض شود می‌ تواند تاثیر شگرفی بر زندگی و دستاورهایتان داشته باشد. در این راستا ما قصد داریم شما را با چهار راز مهم افراد موفق در مدیریت زمان آشنا کنیم:

راز اول: درک ارزش عدد 1440

درصورتی که به دنبال ابزاری برای موفقیت و تحول در زندگیتان هستید، عدد 1440 را با فونت درشت پرینت بگیرید و آن را به در اتاق کارتان، به پایه تلویزیون یا کنار مانیتور بچسبانید. شاید بپرسید چرا باید این کار را انجام داد و یا عد 1440 از کجا آمده است؟

از آن جایی که هر روز 1440 دقیقه است، با انجام این کار یعنی همان پرینت گرفتن و چسباندن عدد 1440 جلوی چشمتان، به دو مزیت پی می برید. نخست، هر بار که وارد اتاق می ‌شوید، ارزش زمان به شما یادآوری می ‌شود. دوم این که این کاغذ یک ابزار مکالمه عالی است تا دیگران را نیز با دیدگاه خودتان درمورد زمان آشنا کنید. برای مثال وقتی کارمندان در می ‌زنند و می ‌پرسند «یک دقیقه وقت دارید؟»‌ می توانید بلافاصله بگویید: حتما جریان 1440 را می ‌دانید. همین سبب می‌ شود دیگران برای وقت شما ارزش بیشتری قائل شوند و صحبت ‌ها و جلسات کوتاه ‌تر شوند.

ممکن است این راز بسیار ساده و بدیهی به نظر برسد اما مهم‌ ترین نکته در مدیریت زمان است. به این نکته اشاره کردیم که افراد موفق یا میلیاردرها نگاه متفاوتی به زمان دارند. هنگامی که گذر زمان را واقعا حس کنید، کل دیدگاهتان تغییر می‌ کند. وقتی بیدار می‌ شوید ناخودآگاه شروع به شمردن می ‌کنید 1440، 1439، 1438 ،‌… سهل ‌انگاری از وجودتان کوچ می کند و بهره ‌وری‌ تان افزایش می ‌یابد.

 

رازهای مدیریت بهتر زمان

راز دوم: انجام کارهای مهم

مدیران موفق، کارآفرینان برتر، سرمایه داران به نام و همچنین سایر افراد موفق به وضوح می‌ دانند در هریک از حوزه های زندگی خود چه می‌ خواهند؛ آن ‌ها این موضوع را بسیار شفاف و واضح می ‌دانند. حتما این پرسش را از خود کرده که به دنبال رویاهای چه کسی هستید؟ اگر مشغول کار روی اهداف خود نباشید، قطعا دارید برای اهداف شخص دیگری کار می ‌کنید.

خوشبختانه کتاب های بسیاری درمورد تعیین هدف نوشته شده است اما نکته حائز اهمیت این است که همه آن‌ ها در راستای درک مهم‌ ترین کارها در تمام حوزه‌ های زندگی بوده اند. این کار برای اغلب افراد به معنی تعیین هدف در حوزه‌ های سلامتی، ثروت و روابط است. برای دیگران هم به معنی هدف ‌گذاری در حوزه‌ های معنوی، خیریه و تفریح است.

البته این را بدانید که تعیین حوزه های مهم و اهدافتان در زندگی به خودتان بستگی دارد. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که مطمئن شوید آن ها مشخص و قابل سنجش هستند. بگذارید با یک مثال برایتان توضیح دهیم. به عنوان مثال اهداف نامناسب در حوزه سلامتی عبارتند از سالم شدن و کاهش وزن. در مقابل این گونه از اهداف، اهداف مناسب در حوزه سلامتی هستند که هر ناظر خارجی می‌ تواند بفهمد که به آن دست یافته‌ اید یا خیر. از جمله این اهداف می توان به کم کردن 10 کیلو وزن در 10 هفته یا دویدن روی تردمیل به صورت 30 دقیقه در روز اشاره کرد.

راز سوم: توازن کار و زندگی بدون عذاب وجدان

آیا تاکنون به حالات و رفتار افراد موفق دقیق شده اید؟ آیا متوجه شدید که چرا آن ها به ندرت عصبی یا پر استرس هستند؟ این افراد در لحظه حاضر هستند و توجه کاملی به شما دارند. از آن جایی که اطلاع از این که افراد موفق چطور زمان خود را می گذرانند بسیار جالب است، کارشناسان و دانشمندان مربوطه آماری را منتشر کرده اند. بر اساس این تحقیقات برخی افراد موفق در مجموع همان 24 ساعتی که سایر افراد نیز دارند به این امور می پردازند:

• عده ‌ای هر روز ساعت 5:30 به خانه می ‌روند و با خانواده و فرزندان وقت می ‌گذرانند.
• عده ‌ای هر سال بیش از 50 کتاب می ‌خوانند.

بعضی از افراد براین باورند که افراد موفق همیشه در حال کار و مطالعه هستند، اما این طرز تفکر اشتباه است، زیرا آن‌ها همیشه در حال کار نیستند بلکه به تفریح و استراحت اهمیت می ‌دهند. شاید برایتان عجیب باشد اما افراد موفق نیز این گونه زندگی می‌ کنند. درحالی که بسیاری از افراد هستند که زندگی خود را وقف کار کرده ‌اند و شاید روزها در محل کار می ‌مانند و در عین‌ حال نه در زندگی کاری خود عالی هستند و نه در زندگی شخصی.

ممکن است افراد موفق هزاران کار برای انجام دارند اما برای خود محدودیت ‌های قاطعی تعریف کرده ‌اند تا زندگی‌ شان متعادل و متوزان باشد. البته واضح است که درباره شرایط استثنایی صحبت نمی‌ کنیم. برای هر کدام از ما شاید پیش بیاید که مجبور شویم تا صبح کار کنیم. شاید گاهی نتوانیم با خانواده شام بخوریم. شاید مدتی فرصتی برای تفریح و رفتن به استخر شنا نداشته باشیم. این موارد طبیعی است اما نباید به عادت تبدیل شوند، بلکه باید در اولین فرصت ممکن به روال متعادل زندگی برگردیم.

مدیر سابق شرکت اینتل، اندی گروو جمله بسیار جالبی در این باره می گوید. او می ‌گوید: «روز من وقتی تمام می ‌شود که ساعات کاری تمام شود، نه وقتی که کارم تمام ‌شود. کار من هرگز تمام نمی ‌شود». کار مدیر هم مانند کارهای یک خانم خانه ‌دار هرگز تمام نمی ‌شود. این یک اصل تغییر ناپذیر است که همیشه کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد، جدا از کارهایی که باید انجام شود، همیشه می ‌شود کارهای بیشتری انجام داد، اما چگونه؟

از دیگر مفاهیمی که وقتی عمیقا ملکه ذهنتان شود، می تواند زندگیتان را به شدت تغییر دهد این است که همیشه کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد و همیشه کارهای بیشتر از آن چه می ‌توان انجام داد، وجود دارد!

هرگز اجازه ندهید که فهرست کارهای روزانه حکمران زندگی شما باشد. شاید این جملات آشنا باشد: «ببخشید نمی ‌توانم برای شام به خانه بیایم زیرا باید آن گزارش را کامل کنم.» زندگی با سرعت زیاد و بدون توقف‌ های مناسب تنها یک نتیجه دارد؛ رضایت شما را از زندگی کاهش داده و موفقیت‌ هایتان را کم ‌تر می‌ کند.

راز چهارم: یک بار انجامش دهید

افراد مفید، کارآمد و موفق تقریبا به هر موردی که مواجه می ‌شوند، فورا درباره‌ آن اقدام می ‌کنند. آن ‌ها به خوبی می ‌دانند که برای کارآمد تر بودن فقط باید یک بار زمان و انرژی ذهنی را صرف چیزی کنند. پیش از آن که کاری را انجام دهید و آن را به پایان برسانید، فکر کنید که چند بار باید به آن بپردازید. بگذارید با یک مثال این مطلب را برایتان توضیح دهیم.
برخی افراد صندوق ورودی ایمیل خود را باز می ‌کنند و 10 ایمیل جدید باز نشده را می‌ خوانند. روی یک ایمیل کلیک می ‌کنند، آن را می‌ خوانند و به سراغ پیام بعدی می ‌روند. اگر ایمیلی به پاسخ نیاز داشت، زمانی دیگر دوباره سراغ آن می ‌روند یعنی مجبورند دوباره آن پیام را بخوانند!
همیشه این را به یاد داشته باشید که یک بار انجام دادن چیزی به این معنی نیست که باید همه کارها را شخصا انجام دهید. واگذاری کارها تقریبا همیشه به صرفه ‌ترین راه از نظر زمانی است؛ بنابراین اگر می ‌توانید یک بار انجامش دهید و سپس آن را به شخص دیگری واگذار کنید. همچنین، لازم نیست هر کاری را فورا انجام دهید. یک پروژه بزرگ یا کاری که قرار است در یک بازه زمانی از پیش تعیین ‌شده انجام شود را باید به وقتی دیگر موکول کرده و برایش زمان‌ بندی در نظر بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ابر برچسب ها

13 بدر (2) اجلاس ملی (4) اجلاس ملی مدیریت و کارآفرینی (2) اجلاس ملی چهره های ماندگار (13) اجلاس ملی چهره های ماندگار در رسانه ها (11) اجلاس ملی کارآفرینی و مدیریت (5) اولین اجلاس ملی چهره های ماندگار در رسانه ها (9) برنامه ریزی در کارآفرینی (2) توصیه مهم کسب و کار (2) حلول ماه رمضان (2) خبرگزاری ایسنا (3) خبرگزاری قدس (4) خلاقیت و ریسک (1) خلاقیت و پیشرفت (1) دومین اجلاس ملی (4) دومین اجلاس ملی کارآفرینی (3) راه اندازی کسب و کار (1) روز جهانی تئاتر (2) روز جهانی قدس (4) روز خبرنگار مبارک (2) روز دختر (2) روز درختکاری (2) روز صنعت و معدن (2) روز مهندس (2) روز پدر (2) روز پرستار (2) روز پزشک (2) سال نو مبارک (2) شب قدر (2) عید سعید فطر (2) ماه رمضان (3) مایکل گربر (1) مشاوره کسب و کار (2) معرفی کتاب (2) مهارت افزایش بهره وری (1) موفقیت در کارآفرینی (2) نکات ضروری کسب و کار (2) هفته قوه قضائیه (2) هولدینگ (2) هولدینگ پارس پندار (14) هولدینگ پارس پندار نهاد (38) هولدینگ پارس پندار نهادد (2) ولادت امام رضا ع (2) ولادت حضرت معصومه س (2) کارآفرینی (4)