از رویا تا واقعیت کارآفرینی

وبلاگ و اخبار

از رویا تا واقعیت کارآفرینی | همه کم و بیش با سرگذشت شرکت اپل آشنا هستیم این سیب گاز خورده، 40 سال است که دنیای تکنولوژی را با محصولات خود متحول ساخته است. در سال 1976 استیو جابز و استیو وزنیاک پس از اخراج شدن از دانشگاه، شرکت اپل را تاسیس کردند، در ابتدا کار خود را با تولید کامپیوتر، به صورت دستی و در گاراژ خانه ی استیو جابز آغاز نمودند و پس از گذشتن از فراز و نشیب های زیاد اکنون با سرمایه ای بیش از 900 میلیارد دلار، اپل ثروتمند ترین کمپانی دنیاست و پیش بینی می شود سرمایه ی این شرکت به عدد نجومی ترلیون دلار خواهد رسید.

باید گفت تنها و تنها کارآفرینی و نوآوری بود که از ته مانده ی اندک جیب استیوجابز و استیو وزنیاک، میلیاردر ساخت وعامل دیگری پشت این قضیه نیست. البته که عوامل زیادی در مسیر موفقیت می توانند به یاری انسان بشتابند اما درون مایه و ارزش اولیه تنها همان نوآوری و کارآفرینی توام با پشتکار است چرا که اگر پشتکار نبود اسم رونالد وین نیز جزء سرمایه دارترین افراد دنیا بود نه به عنوان اشتباه ترین سرمایه گذاری دنیا. این داستان پر از درس های کارآفرینی است این که به تصور خیلی ها برای کارافرین شدن باید سرمایه ی هنگفتی داشت یا امکانات زیادی در اختیار داشت و یا اینکه یک شبه می توان راه صد ساله را طی کرد به شدت نقض می شود. برعکس کمپانی اپل کمپانی نوکیا را می توان مثال زد کمپانی ای که با اتخاذ تصمیم های غلط از عرش به فرش رسید. و افسانه ی کارآفرین بودنش به یکباره ناپدید شد.

بسیار اتفاق افتاده است که بخاطر ترس از چالش ها و موانع ، از فکر کردن به رویاهای خود هراس داشته باشید ، اگر جرات رویا پردازی داشته باشید و مسیر درست را برای تلاش کردن برگزینید، به این نکته پی می برید که خیلی از افکار ما دست نیافتنی نیستند ، کافی است در این راه به شناخت درست از بستر مناسب اهداف ، چالش های های پیش رو و نحوه ی روبه رو شدن با این چالش ها برسید ، آن جاست که هیچ غیر ممکنی وجود ندارد .

اکثر کارآفرینان و صاحبان کسب و کار براین باورند که ، برای رسیدن به موفقیت باید بازارمقصد آن ها ، عاری از هرگونه رقیب باشد . اما باید گفت که این باور فوق العاده ، به دور از واقعیت است . جست‌ وجو برای پیدا کردن بازاری بدون رقیب ،‌ مانند رفتار کردن با کودکان است . در واقع استارتاپ بدون چالش ، شبیه رفتار والدینی است که تا حد امکان ، فرزندان خود را از خطرات فیزیکی محیط محافظت می کنند . چنین رفتارهایی باعث ایجاد انواع سوتفاهم ها و تصورات غلط می شود که در تربیت کودکان به وفور شاهد این موضوع هستیم . کسب ‌وکارهای بسیاری تلاش کردند تا با فعالیت در بازاری بدون رقیب به موفقیت‌های بزرگ برسند ، اما به خاطر عدم آگاهی از مشکلات مسیر ، به ‌راحتی شکست خوردند.

شرکت اپل

درواقع چنین افرادی تصور می ‌کردند که با دوری کردن از صحنه ی رقابت ، همه‌ ی مشکلات مسیر کارآفرینی حل می ‌شود . درحالی‌ که هر بازار و مسیری ، موانع خاص خود را دارد که می ‌توانند ضربه‌ های سنگینی به کسب و کار وارد کنند . بدون شک رقابت برای هر کسب ‌وکاری چالش محسوب می‌ شود ؛ اما همه ‌ی استارتاپ‌ ها نباید لزوما از رقابت فرار کنند. هر کارآفرینی باید با تکیه بر ایده ی خود و توانایی‌ های تیم مشاور وارد فضای کسب ‌وکار شود . این نکته را درنظر داشته باشید که در دل هر تهدیدی یک فرصت برای پیشرفت نهفته است وهیچ چیز به ‌اندازه‌ ی تهدید ، به افزایش انگیزه کمک نمی ‌کند .

هر کسب و کاری برای نوآوری باید برنامه ریزی داشته باشد و فرصت حرفه ای برای رسیدن به این مقوله فراهم کند، نه این که صرفا نوآوری را یک وظیفه کوتاه مدت بداند. لازم به ذکر است در هر کسب و کاری کارمندان، مهم‌ ترین سرمایه ‌ی نوآوری آن کسب و کار هستند. کارآفرینی درون ‌سازمانی، نقش کارمندان را هیچ گاه نادیده نمی‌ گیرد، و انتظار دارد یک کارمند نابغه، کارهای شگفت‌ انگیز خلق کند. نوآوری و خلاقیت نیاز مبرم به حمایت دارد. اگر صرفاً چند نیروی متخصص را استخدام کنید و بدون این که تغییری در ساختار شرکت به وجود آورید، منتظر خلق نوآوری‌ ها باشید، به هیچ نتیجه ای نمی رسید. هر کسب و کاری برای رسیدن به نوآوری، به یک برنامه استراتژیک نیاز دارد که معمولا صاحبان کسب و کار آن را پیاده سازی می کنند.

امروزه مفهوم و دید غالب افراد نسبت به کارآفرینی تغییرات زیادی نموده است و رفتن به سمت و سوی فرصت‌ های شغلی بزرگ، دیگرغیرممکن و محال نیست. البته گاهی مسیر نامشخص راه‌ اندازی کسب‌ وکار، خطرات، موانع و فشارهای روحی همه و همه اعتماد به نفس کارآفرینان را پایین آورده و ایده‌ های ناب ‌شان را در معرض خاموشی قرار می ‌دهد. همیشه تغییرات مثبت ایجاد کنید. همیشخه به یاد داشته باشید که این تغییرات ابتدا از خودتان شروع می شود و سپس جامعه را در بر می گیرد.غالب افراد جامعه به رشد حرفه‌ ای و شخصی یک کارآفرین توجهی نمی ‌کنند.

هیچ از تجربه کردن حراس نداشته باشید ولو اینکه شکست بخورید به یاد داشته باشید در دل هر شکستی دنیایی از تجربه ها و باید ها و نباید ها وجود دارد. در روند کارآفرینی شما آزادی‌ عمل و کنترل بیشتری بر زمان ‌بندی بر روی مخارج خود دارید. این یک واقعیت است که قدم گذاشتن در مسیر ایجاد شغل امکاناتی فراهم می ‌کند که موجب کسب سرمایه، پرداخت به ‌موقع صورت حساب‌ ها، تغییرات مثبت در جامعه و رشد فردی ‌تان خواهد شد. از بازگو کردن ایده های خود هیچ وقت نترسید!!!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ابر برچسب ها

13 بدر (2) اجلاس ملی (4) اجلاس ملی مدیریت و کارآفرینی (2) اجلاس ملی چهره های ماندگار (13) اجلاس ملی چهره های ماندگار در رسانه ها (11) اجلاس ملی کارآفرینی و مدیریت (5) اولین اجلاس ملی چهره های ماندگار در رسانه ها (9) برنامه ریزی در کارآفرینی (2) توصیه مهم کسب و کار (2) حلول ماه رمضان (2) خبرگزاری ایسنا (3) خبرگزاری قدس (4) خلاقیت و ریسک (1) خلاقیت و پیشرفت (1) دومین اجلاس ملی (4) دومین اجلاس ملی کارآفرینی (3) راه اندازی کسب و کار (1) روز جهانی تئاتر (2) روز جهانی قدس (4) روز خبرنگار مبارک (2) روز دختر (2) روز درختکاری (2) روز صنعت و معدن (2) روز مهندس (2) روز پدر (2) روز پرستار (2) روز پزشک (2) سال نو مبارک (2) شب قدر (2) عید سعید فطر (2) ماه رمضان (3) مایکل گربر (1) مشاوره کسب و کار (2) معرفی کتاب (2) مهارت افزایش بهره وری (1) موفقیت در کارآفرینی (2) نکات ضروری کسب و کار (2) هفته قوه قضائیه (2) هولدینگ (2) هولدینگ پارس پندار (14) هولدینگ پارس پندار نهاد (38) هولدینگ پارس پندار نهادد (2) ولادت امام رضا ع (2) ولادت حضرت معصومه س (2) کارآفرینی (4)