راز های خلاقیت و نوآوری

وبلاگ و اخبار

رازهای خلاقیت و نوآوری | در این مقاله ابتدا به تفاوت موجود میان خلاقیت و نوآوری پرداخته ایم و بعد از آن سعی کرده ایم با نگاه دقیق تر و جامع تری به این موضوع، آن را مورد بحث قرار دهیم و ببینیم آیا خلاقیت و نوآوری ذاتی است و یا می توان اصول آن را یاد گرفت. همانطور که حتما شما هم می دانید، خلاقیت و نوآوری در دنیای امروز حرف اول را می زند و بسیاری از استارت آپ های جدید و شرکت های کارآفرین موفق، موفقیت خود را مرهون خلاقیت و نوآوری خاص خود می باشند. پس با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره بحث و گفت و گو کنیم.

تفاوت میان خلاقیت و نوآوری در چیست؟

صحبت درباره نوآوری معمولا سخت می باشد، زیرا متخصصان این حوزه هنوز در مورد معنای دقیق آن به اتفاق نظر نرسیده اند به همین دلیل نمی توان آن را در چند جمله و عبارت به طور کامل تعریف کرد. به طور کلی هنوز درباره تفاوت میان خلاقیت و نوآوری اختلاف نظر وجود دارد. اما اجازه دهید با چند تعریف این بحث را شروع کنیم:

خلاقیت توانایی و یا عملی است که ریشه آن جدید و یا غیر معمول می باشد.
نوآوری به کاری گیری چیز های جدید می باشد.

نوآوری خلق چیزی است که قبلا وجود نداشته است و می تواند یک محصول و یا یک دیدگاه منحصر به فرد باشد.
اگر در یک جلسه ارائه ایده شرکت کنید و با کوهی از ایده های جدید مواجه شوید، آن وقت می توانید خلاقیت خود را نشان دهید، اما نوآوری تا زمانی که کاری را آغاز نکنید معنا نمی دهد. فردی که ریسک می کند و برای ارائه ایده های خلاقانه قدم بر می دارد، می تواند نوآوری هم داشته باشد. یک نوآوری می تواند در محصول یا ابزار های مختلف باشد و یا روشی باشد که قبلا وجود نداشته است. بنابراین هر اختراعی می تواند نوآوری هم باشد. اما هر نوآوری لزوما اختراع نیست. زمانی که شرکت شما برای اولین بار وب سایت خود را راه اندازی می کند یک نوآوری بزرگ برای شرکت تان به حساب می آید، حتی اگر از قبل وب سایت های مشابه دیگری برای آن وجود داشته باشد.

بیایید به نوآوری به عنوان یک محصول جدید نگاه کنیم اما فراموش نکنید که می توانید با فرایند ها، روش ها، مدل های کسب و کاری و مشارکت ها نیز نوآوری کنید. هر سازمانی باید خود را برای رهایی از برخی از نوآوری ها نیز آماده کند زیرا همیشه این نوآوری ها موفقیت آمیز نمی باشند. پس زیاد خود را محدود به محصولات نوآورانه نکنید. برخی از نوآوری های بزرگی که می توانید از مزایای آن استفاده کنید در روش های کسب و کار و ارائه خدمات مشتریان نوآورانه می باشد. اگر به شرکت های موفق بزرگی مانند آمازون و eBay نگاه کنید خواهید دید که نوآوری های بزرگ آن ها در مدل های کسب و کاری شان بوده است نه ارائه محصولات نوآورانه.

بیشتر کسب و کار ها و مدیران در ارائه نوآوری ها توانایی های زیادی دارند. آن ها مشکلات را می بینند و با نوآوری های خاص خود در صدد رفع آن ها بر می آیند. نوآوری های رادیکال شامل پیدا کردن روش های جدید برای انجام کار های تکراری می باشد. به همین دلیل ریسکی هستند و به کار گیری آن ها سخت و دشوار می باشد. اما در مقابل، بیشتر سازمان های بزرگ و مدیران نیز هستند که در ارائه این نوآوری های رادیکال نا توان هستند. به هر حال این افراد و همه ما به طور کلی باید خلاقیت و نوآوری را در خود تقویت کنیم تا به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنیم.

خلق ایده های جدید
خلق ایده های جدید

آیا می توان خلاقیت را یاد گرفت؟

بله. مهارت های خلاقیت را می توان فرا گرفت. البته نه این گونه که در جلسه معرفی خلاقیت و نوآوری بنشینید و به حرف های سخنران در این باره گوش دهید. یادگیری مهارت های خلاقیت به اصول خاصی نیاز دارد که در ادامه، آن ها را به شما معرفی می کنیم. در طول نیمه قرن اخیر، برنامه های آموزشی متعددی برای تقویت پتانسیل های خلاقیت شکل گرفته اند. در این مقاله نیز ما سعی کرده ایم به همین موضوع بپردازیم.
بر اساس تحقیقات مشخص شده است که برنامه های آموزشی خلاقانه ای که به هدفمند و اصولی طراحی شده اند، می توانند تاثیر زیادی روی عملکرد خلاقانه افراد داشته باشند. بر اساس همین تحقیقات مشخص شد که این برنامه ها بر مهارت های شناختی و دیدگاه کل نگر بیش از بقیه مهارت ها تمرکز می کنند و از تمرین های واقعی برای تقویت آن ها استفاده می کنند. با استفاده از نتایج این تحقیقات می توانیم بهتر برای تقویت مهارت خلاقیت و نوآوری در خود اقدام کنیم.

17 روش برای افزایش خلاقیت در خود

طبق نظر روانشناس روانشناختی رابرت استرنبرگ، خلاقیت را می توان یک فرایند تولید چزی نوین و ارزشمند تعریف کرد. خلاقیت درباره یافتن روش های جدید حل مساله می باشد و مهارتی نیست که محدود به هنر، موسیقی یا نویسندگی شود، بلکه مهارتی است که برای تمام افراد در تمام مراحل زندگی و هر حوزه ای کاربرد دارد. اگر می خواهید خلاقیت خود را افزایش دهید نکات زیر را حتما سر لوحه کار خود قرار دهید:

خود را مجبور به تقویت سطح خلاقیت و نوآوری تان کنید

اولین گام برای اینکه خلاقیت و نوآوری را در خود تقویت کنید این است که خود را کاملا وقف این کار کنید. دست از تلاش خود برای این کار بر ندارید. برای خود اهدافی تعیین کنید و هر روز زمانی را صرف تقویت این مهارت ها کنید.

در حوزه کاری و تحصیلی خود، متخصص و حرفه ای شوید

یکی از بهترین روش های تقویت خلاقیت این است که در هر حوزه و رشته ای که هستید، بهترین باشید و سعی کنید در آن به تخصص برسید. با درک عمیق و کامل از موضوعاتی که با آن ها سر و کار دارید بهتر می توانید درباره راه حل های نوآورانه برای مشکلات و چالش های خود فکر کنید و تصمیم گیری کنید.

از حس کنجکاوی خود تقدیر کنید

یکی از روش های تقویت خلاقیت این است بدانید که به کنجکاوی باید بها دهید. پس به جای اینکه این حس را در خود سرکوب کنید وقتی نسبت به چیزی کنجکاو شدید، آن را به فال نیک بگیرید و به خود اجازه دهید موضوعات جدید و فرصت های جدید را کشف کنید. در حالی که از این حس کنجکاوی خود قدردانی می کنید باید دیدگاه خلاقانه هم به آن داشته باشید. نتیجه خلاقیت همیشه محصول جدید نمی باشد، گاهی اوقات می تواند یک فرایند و خط مشی جدید هم باشد که باعث پیشرفت در کار و زندگی شما می شود.

ریسک پذیر باشید

وقتی حرف از تقویت مهارت های خلاقانه در میان باشد، باید خود را برای ریسک پذیری نیز برای تقویت توانایی ها و مهارت های خود آماده کنید. در حالی که ممکن است همیشه تلاش های تان منجر به موفقیت نشود، اما باز هم می توانید هوش و استعداد خلاقانه خود را تقویت کنید به گونه ای که در آینده از مزایای آن بهره مند شوید.

اعتماد به نفس را نیز در خود تقویت کنید

عدم اطمینان از توانایی های تان ممکن است خلاقیت شما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل اعتماد به نفس از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. می توانید از پیشرفت های خود نکته برداری کنید، درباره تلاش های خود نظر بدهید و همیشه به دنبال راهی باشید که از خلاقیت خود قدردانی کنید.

برای خلاقیت خود زمان بگذارید

اگر وقت کافی صرف تفکر خلاقانه و تمرین مهارت های خلاقانه نکنید، نمی توانید به این هدف دست پیدا کنید. هر هفته برای انجام پروژه های خلاقانه خود برنامه ریزی کنید و سعی کنید در این مدت طبق برنامه پیش بروید.
نگرش های منفی که خلاقیت شما را محدود می کند، از خود دور کنید.
طبق تحقیقاتی که انجام شده است، حالت ها و تفکرات مثبت می توانند توانایی شما برای افزایش تفکر خلاقانه را بیشتر و بیشتر کنند. اگر کاری که باید برای افزایش خلاقیت انجام دهید را در دستور کار خود قرار دهید، خواهید دید که چطور تفکر تان نیز به همان سمت کشیده می شود به همین دلیل سعی کنید با مثبت اندیشی روند کار خود را ساده تر کنید و در این راه سعی کنید روی حذف افکار منفی و یا خود انتقادی هایی که ممکن است روند کار تان را تخریب کند، تمرکز کنید.

با ترس های خود بجنگید

ترس از اشتباه کردن و شکست خوردن مانع پیشرفت و موفقیت شما می شود. هر وقت دیدید چنین احساساتی به شما غلبه کرده است، تنها به خود یادآوری کنید که شکست و هم بخشی از موفقیت می باشد. در حالی که ممکن است در مسیر نوآوری قرار گیرید، به تدریج خواهید دید که می توانید به تک تک اهداف تان دست پیدا کنید.

خلق ایده های جدید
خلق ایده های جدید

از تکنیک بارش مغزی استفاده کنید

بارش مغزی یکی از تکنیک های متداول در موقعیت های دانشگاهی و تخصصی می باشد اما می توانید از آن به عنوان ابزار قدرتمندی برای خلاقیت خود نیز بهره ببرید. می توانید این کار را با تقویت خوش بینی در خود آغاز کنید و ایده های مربوط به کار تان را به همراه راه حل های احتمالی، یادداشت کنید. اهداف معمولا بر گرفته از ایده ها می باشند. سپس بر اصلاح و تغییر ایده های تان تمرکز کنید تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

به خاطر داشته باشید که بیشتر مشکلات چندین راه حل دارند

دفعه بعدی که به مشکلی بر خوردید، سعی کنید به دنبال راه حل های مختلف باشید. به جای استفاده از اولین ایده ای که به ذهن تان می آید، زمان بیشتری را صرف ایده پردازی های بیشتر کنید. با این تمرین ساده می توانید هم مهارت های تفکر خلاقانه را در خود افزایش دهید و هم راحت تر و نوآورانه تر به حل مشکلات خود بپردازید.

یک مسیر پیشرفت خلاقانه برای خود تعیین کنید

یک مسیر پیشرفت برای دنبال کردن خلاقیت ها و نوآوری های تان آغاز کنید و ایده های خود را در آن دنبال کنید. این مسیر می تواند بهترین روش برای بیان راه حل های احتمالی باشد. پس سعی کنید از ایده های خود برای الهام رفتن در آینده هم استفاده کنید.

یک نقشه ذهنی داشته باشید

نقشه ذهنی بهترین راه برای ارتباط دهی ایده های جدید و جست و جو برای پاسخ های نوآورانه و یافتن پاسخ به سوالات می باشد. این نقشه ذهنی را می توانید با یادداشت کردن موضوعات و کلمات مهم شروع کنید. سپس می توانید ایده های خود را به طور دقیق تر بررسی کنید و به طور هدفمند پیش روید.

شاید این روش همانند بارش فکری باشد، اما با این تکنیک می توانید ایده های خود را دسته بندی کنید و یک مسیر روشن برای بر قراری ارتباط میان ایده های تان فراهم کنید. همانطور که شروع به توسعه پروژه نوآورانه خود می کنید، یک فلوچارت می تواند به شما در رسیدن به آخرین هدف تان که ممکن است یک محصول جدید باشد، کمک کند و مشکلات احتمالی را رفع و راه حل های خاص و منحصر به فردی به شما ارائه کند.

خود را به چالش بکشید و برای خلاقیت های خود فرصت های جدید خلق کنید

به محض اینکه توانستید مهارت های خلاقیت و نوآوری را در خود تا حدودی تقویت کنید، گام بعدی به چالش کشیدن خود برای پیشرفت های بیشتر و تست توانایی های بیشتر تان می باشد. همیشه سعی کنید به دنبال رویکرد های دشوار باشید و چیز های جدیدی را امتحان کنید. علاوه براین از استفاده یک راه حل مشابه در تمامی موارد خودداری کنید. علاوه بر به چالش کشیدن خود، باید فرصت های خلاقیت را برای خود خلق کنید. این کار شاید کمی دشوار باشد و به ابزار های زیادی برای موفقیت در پروژه های مختلف نیاز داشته باشد.

از تکنیک شش کلاه تفکر استفاده کنید

تکنیک شش کلاه تفکر به مشکلات از شش وجه مختلف نگاه می کند. یا انجام این تکنیک می توانید ایده های بیشتری ارائه دهید. در ادامه این شش وجه مختلف را مشاهده می کنید:
• کلاه قرمز: به موقعیت نگاه احساسی داشته باشید. احساس شما درباره آن به شما چه می گوید؟
• کلاه سفید: به موقعیت نگاه بی طرفانه داشته باشید. حقایق چه می گویند؟
• کلاه زرد: از دیدگاه مثبت استفاده کنید: کدام المان راه حل کارایی دارند؟
• کلاه مشکی: از دیدگاه منفی استفاده کنید: کدام المان راه حل کارایی ندارند؟
• کلاه سبز: خلاقانه فکر کنید: ایده های جدید و جایگزین چه هستند؟
• کلاه آبی: دیدگاه وسیع تری داشته باشید: بهترین راه حل در میان تمام راه حل ها کدام است؟

خلق ایده های جدید

به دنبال منبع الهام خود باشید

هرگز انتظار نداشته باشید خلاقیت خود به خود پیش آید. به دنبال منبع الهام خود باشید تا به ایده های تازه و نو برای خلق روش ها و راه حل های نوآورانه دست پیدا کنید. کتاب بخوانید، از موزه ها دیدن کنید، به موسیقی دلخواه خود گوش دهید و یا با دوستان خود دور همی ترتیب دهید. هر استراتژی و تکنیکی که برای شما بهتر عمل می کند را به کار گیرید.

سناریو های جایگزین را نیز در نظر گیرید

وقتی با مشکلی روبه رو می شوید، از این جمله استفاده کنید: “چه می شد اگر …” با این کار هر سناریو احتمالی دیگر را هم در نظر خواهید گرفت. اگر رویکرد خاصی را انتخاب کنید و از آن پیروی کنید ببینید چه نتایجی برای شما به همراه خواهد داشت. با نگاهی دقیق تر به این گزینه های احتمالی، بهتر می توانید راه حل های خلاقانه برای رفع مشکلات تان فراهم کنید.

تکنیک گوله برفی

تا به حال دقت کرده اید که یک ایده معمولا منجر به خلق ایده های بیشتری می شود؟ درست مانند گلوله برفی که هرچه بیشتر روی برف ها می غلطد بزرگتر و بزرگتر می شود. بنابراین شما هم می توانید از این تکنیک برای خلق ایده های بیشتر در خصوص پروژه های خود استفاده کنید. اگر ایده شما مناسب پروژه فعلی نمی باشد، آن را کنار بگذارید و یا در برنامه های آتی و پروژه های بعدی خود از آن استفاده کنید، اما سعی کنید از آن الهام بگیرید تا ایده های بیشتری به ذهن تان خطور کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ابر برچسب ها

13 بدر (2) اجلاس ملی (4) اجلاس ملی مدیریت و کارآفرینی (2) اجلاس ملی چهره های ماندگار (13) اجلاس ملی چهره های ماندگار در رسانه ها (11) اجلاس ملی کارآفرینی و مدیریت (5) اولین اجلاس ملی چهره های ماندگار در رسانه ها (9) برنامه ریزی در کارآفرینی (2) توصیه مهم کسب و کار (2) حلول ماه رمضان (2) خبرگزاری ایسنا (3) خبرگزاری قدس (4) خلاقیت و ریسک (1) خلاقیت و پیشرفت (1) دومین اجلاس ملی (4) دومین اجلاس ملی کارآفرینی (3) راه اندازی کسب و کار (1) روز جهانی تئاتر (2) روز جهانی قدس (4) روز خبرنگار مبارک (2) روز دختر (2) روز درختکاری (2) روز صنعت و معدن (2) روز مهندس (2) روز پدر (2) روز پرستار (2) روز پزشک (2) سال نو مبارک (2) شب قدر (2) عید سعید فطر (2) ماه رمضان (3) مایکل گربر (1) مشاوره کسب و کار (2) معرفی کتاب (2) مهارت افزایش بهره وری (1) موفقیت در کارآفرینی (2) نکات ضروری کسب و کار (2) هفته قوه قضائیه (2) هولدینگ (2) هولدینگ پارس پندار (14) هولدینگ پارس پندار نهاد (38) هولدینگ پارس پندار نهادد (2) ولادت امام رضا ع (2) ولادت حضرت معصومه س (2) کارآفرینی (4)